Žiedų liejimo formelė ir joje lietas žiedas

Žiedų liejimo formelė ir joje lietas žiedas
Aktualu iki 2025-04-06
XIV a. pab. – XV a. pr.
Klintis, alavo ir švino lydinys
Išlikęs formelės dydis: ilgis 4,1 cm, plotis 5,2 cm, storis 3,2 cm
Ožalas E. Vilniaus Žemutinės pilies Valdovų rūmų teritorija. Pietinio, rytinio ir vakarinio korpusų prieigų 2002 m. archeologinių tyrimų ataskaita, radinio inv. Nr. Ad 32.
Blaževičius P., Bugys P. Vilniaus Žemutinės pilies teritorija. Valdovų rūmų rytinio ir šiaurinio korpusų prieigų 2006–2008 m. archeologinių tyrimų ataskaita, radinio inv. Nr. M 754.
Liejimo formelės iš klinties tyrimus atliko dr. Gražina Skridlaitė, tyrimo Nr. KT-428 (Valstybinis mokslinių tyrimų institutas, Gamtos tyrimų centras, Giluminės geologijos laboratorija)
Žiedo metalo lydinio tyrimus atliko Nomeda Karbočienė, tyrimo Nr. KT-526 (Lietuvos prabavimo rūmai, Prabavimo ir įspaudavimo laboratorija)
 
Viduramžiais Vilniuje dirbo audėjai, barzdaskučiai-chirurgai, kalviai, odminiai, puodžiai, račiai, siuvėjai, medžio, kaulo, rago, gintaro apdirbėjai, auksakaliai (juvelyrai) ir kiti meistrai. Rašytiniuose šaltiniuose amatininkai minimi nuo XV a. vidurio. Pirmasis cechas (Vilniaus auksakalių) įkurtas 1495 m. rugpjūčio 23 d., tais pačiais metais įsteigtas ir siuvėjų cechas.
 
Remiantis archeologiniais šaltiniais, amatininkų veiklos pėdsakų Vilniuje aptinkama ir ankstesniais laikotarpiais. XIII a. pabaigoje – XV a. auksakalių (juvelyrų) dirbtuvių būta ir didžiųjų kunigaikščių rezidencijoje. Čia meistrai gamino dirbinius iš tauriųjų ir spalvotųjų metalų – aukso, sidabro, vario, alavo, alavo ir švino lydinių. Juvelyrai pasitelkė įvairius metalinių dirbinių gamybos būdus (liejimą, pynimą, vijimą, gamybą naudojant matricas ir kt.). Liejimo būdu gaminti apkalai, sagos, žiedai, dekoro detalės ir kiti nedideli dirbiniai. Jie lieti akmeninėse (pagamintose iš dolomito, klinties, lavos bei kt.) ir metalinėse liejimo formelėse.
 
Trys formelės buvo skirtos žiedams lieti (vienu metu po du žiedus): juostiniams (panašiems į dabartinius vestuvinius žiedus) arba su paplatinta priekine dalimi.
 
Juostiniai žiedai lieti Vyskupų rūmų (dab. Lietuvos Respublikos Prezidento rūmai) teritorijoje buvusiose dirbtuvėse (XVI a. – XVII a. pirma pusė). Tokie žiedai dažnai nešioti Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje nuo Viduramžių laikotarpio.
 
Žiedai su paplatinta priekine dalimi lieti didžiųjų kunigaikščių rezidencinėje pilyje buvusiose dirbtuvėse (XIV a. pabaiga – XV a. pradžia). Čia rasta ir šiose formelėse išlietų žiedų. Jie pagaminti iš alavo bei alavo ir švino lydinių. Žiedų matmenys šiek tiek skiriasi. Mažesni žiedai lieti aprašomoje formelėje (pagamintoje iš klinties), ji ne visa išlikusi. Vienas iš žiedų (su tinklelio motyvu) visiškai atitinka formelės liejinį – neabejotina, kad jis išlietas būtent šioje formelėje.
 
 
Tokie iš alavo bei alavo ir švino lydinių padirbti žiedai nešioti tik XIV–XV a. ir nėra dažni. Įpastai žiedai gaminti iš vario lydinių, yra ir iš tauriųjų metalų.
 
Liejimo formelių ir žiedų galima pamatyti Valdovų rūmų muziejaus nuolatinėje ekspozicijoje.
 
Medžiagą parengė Rasa Gliebutė
Fotografai Vytautas Abramauskas, Rasa Gliebutė
 
Naudota literatūra
Gliebutė R. XIII–XVII a. juvelyrika Vilniuje archeologiniais duomenimis. Daktaro disertacija, Vilniaus universitetas, Vilnius, 2022.
Kiaupa Z. 15221526/1536 m. visuomeniniai susirėmimai Vilniuje: ištakos, eiga, pasekmės, Vilnius, 2021.
Luchtanienė D. „XVI–XVII a. amatininkų kvartalas Vyskupų rūmų teritorijoje“, in: Kultūros paminklai, Vilnius, 2000, Nr. 7.
Svetikas E. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės christianizacija XIV a. pab. – XV a. Archeologiniai radiniai su krikščioniškais simboliais, t. 1, Vilnius, 2009.

 

 

 

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Marsas ir Venera

Marsas ir Venera

20251103

Po 64 metų Romos gaisro imperatorius Neronas (54–68) pradėjo didžiules statybas ant Eskvilino kalvos. Didingo komplekso svarbiausiu statiniu tapo Aukso rūmai (lot. Domus Aurea), kurių puošybai gausiai naudotas auksas, o sienos ir lubos buvo dekoruotos stiuko lipdiniais ir freskomis. Tačiau vos po kelerių metų mirus Neronui statybos darbai buvo sustabdyti. Didžiulis kompleksas su rūmais ir kitais pastatais palaipsniui užstatytas, o Aukso rūmai atsidūrė po žeme. Tik XV a. pabaigoje juos naujai atrado Renesanso dailininkai, kurie tyrinėjo ir kopijavo antikines freskas. Vėlesniais amžiais susidomėjimas šiomis freskomis tik didėjo.
 
XVIII a. aštuntame dešimtmetyje Romos antikvaras Ludovikas Miris (Ludovico Mirri, 1738–1786) pradėjo kasinėjimus buvusių imperatoriaus Nerono rūmų vietoje. 1774 m. jis pakvietė dailininką Pranciškų Smuglevičių ir architektą Vinčencą Breną (Vincenzo Brenna, 1747–1820) nupiešti atrastas antikinio pastato freskas. Piešiant buvo atkurtos ir trūkstamos freskų dalys. Remdamasis dailininkų sukurtais piešiniais, grafikas Markas Karlonis (Marco Carloni, 1742–1796) parengė grafikos darbus, kuriuos atskirame albume „Tito termų liekanos ir jų vidaus tapyba“ (Vestigia delle terme di Tito e loro interne pitture) 1776 m. Romoje išspausdino L. Miris. Iš viso leidinyje publikuoti 59 Aukso rūmų sieninės tapybos vaizdai.

 

Plačiau

Publikuota: 2025-03-31 07:45 Atnaujinta: 2025-03-26 13:40
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika