Publikuota 20240129
Aktualu iki 2024-02-04
Briuselio Kornelio Matenso (Cornelis Mattens, 1576/1577–1640) audimo dirbtuvės
Nežinomas dailininkas, įkvėptas Handso Vredemano de Friso (Hands Vredeman de Vries, 1527–1607)
XVII a. I p. (iki 1640 m.)
250 x 228 cm
Vilna, šilkas
Audinio metmenų tankis ‒ 7 siūlai 1 cm
Inv. Nr. VR-1170
Gobelenas įsigytas 2020 m. gruodžio 18 d. „Fiorini Antichita“ antikvariate (Florencija, Italija)
Gobelenas priklauso serijai „Sodas su Ovidijaus figūromis“. Sodas šiuose audiniuose persmelktas Renesanso dvasios. Tai lyg oazė, kurios tvarką diktuoja gamtos dėsniai – čia prieglobstį randa darniai su gamta gyvenantys personažai. Tokio tipo audiniai Briuselyje išpopuliarėjo po 1540 m., kai Piteris Kukė van Alstas (Pieter Coecke van Aelst, 1502–1550) sukūrė seriją „Vertumnus ir Pomona“, šiuo metu priklausančią Madrido „Patrimonio Nacional“ kolekcijai. Tai vienas iš dviejų tos pačios serijos audinių (antrasis – „Sodas su Venera ir Adoniu“), priklausančių Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės rūmams.
Pristatomo gobeleno pirmojo plano apačioje matyti siaura dekoratyvinė pievos su įvairialapiais augalais juosta, kurioje vaizduojamas šuo, puolantis triušį, vėžlys ir susirangiusi gyvatė. Iš karto už jų prasideda sodas, apjuostas baliustradomis. Tarp baliustradų yra alėjos, vedančios į parko gilumą, centre komponuojamos dvi pagrindinės figūros: Tesėjas – vyras su kalinėtais šarvais, mėlyna chlamide, su šalmu, puoštu stručių plunksnomis, avintis sandalus, dešinėje rankoje laikantis ietį, ir Ariadnė – grakšti mergina, melsvų ir ochrinių atspalvių ornamentuota suknele, mėlyna suvarstoma liemene, sujuosta auksiniu diržu, galvą padabinusi besiplaikstančiu šydu.
Šių dviejų figūrų tapatybę atskleidžia giliau sodo centre matomas gyvatvorių labirintas, kurio centre žmogus kovoja su kentauru. Tai tiesioginė užuomina į Tesėjo ir Minotauro kovą, kai Tesėjas sudavė mirtiną smūgį pabaisai, paskui, sekdamas Minojo dukters Ariadnės išvyniotu siūlu, sėkmingai išėjo iš labirinto ir džiaugdamasis sugrįžo į Atėnus. Tesėjo ir Ariadnės mitas pasakojamas įvairiuose senovės šaltiniuose, trumpai jį prisimena ir Ovidijus savo „Metamorfozėse“ (VIII, 169–176; XI, 321-5).
Vidurinėje kompozicijos dalyje dešinėje vaizduojamas keturkampis fontanas, kuriame matoma auksinė raito jaunuolio skulptūra. Greta fontano – moteris su ąsočiu, atėjusi prisipilti vandens. Už jos abipus baliustrados matyti susikabinę vaikinas su mergina prie baliustradą puošiančios skulptūros. Kairėje parko dalyje pavaizduotos augalų lysvės, papuoštos didelėmis vazomis su gėlių puokštėmis. Gilumoje prie baliustrados vaizduojamas vyras, kaire ranka laikantis kepurę, dešine priklaupusiai merginai paduodantis obuolį.
Dešinėje labirinto pusėje matoma didelė dviaukštė vijokliais apaugusi pavėsinė. Pavėsinės kolonos dekoruotos vyrų pusfigūrėmis, perėjimas iš pirmo į antrą aukštą puoštas tritonų su skydais figūromis. Tarp kolonų pavėsinėje šmėžuoja mažos figūrėlės.
Kairėje labirinto pusėje parkas laiptų maršu kyla į kalną ir užsibaigia pavėsine. Laiptais aukštyn ir žemyn juda mažos vyrų ir moterų figūros. Laiptų kairėje įkomponuotas žolę rupšnojantis briedis. Už sodo tolumoje vingiuoja upelis su vandens malūnu. Viršuje kompoziciją baigia tarp kalvų ir kalnų keterų su miškeliais pabirę klasikinių senovės statinių fragmentai ir dangaus horizontas.
Gobelenas yra be bordiūro. Jį atstoja siauros geltonos ir mėlynos spalvos apsauginės juostos, išaustos vėliau. Tikėtina, kad anksčiau šis audinys, kaip ir jo analogai, turėjo bordiūrus.
Panašios kompozicijos audinys, vaizduojantis Tesėją su Ariadne, bet atvirkštinio vaizdo saugomas Koredžo muziejuje (Civic Museum il Correggio) Italijoje. Jis taip pat išaustas Kornelio Matenso dirbtuvėse.
Medžiagą parengė Ieva Kuizinienė
Fotografas Mindaugas Kaminskas
Naudota literatūra
Delmarcel G. „Unas galerías de jardines: algunos comentarios sobre los tapices de Badajoz y sus tipologías“, in: De Flandes a Extremadura. Humanismo y naturaleza en los tapices de Badajoz, Badajoz, 2020, p. 198–229.
Jedzinskaitė-Kuizinienė I. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų gobelenai. 2011–2021 m. įsigytos vertybės, naujai atributuoti kūriniai / Tapestries of the Palace of the Grand Dukes of Lithuania. Treasures acquired in 2011−2021, newly attributed works, Vilnius, 2022, p. 158–162.
Prieiga internete
https://www.academia.edu/107541713/Unas_galertías_de_jardines_algunos_comentarios_sobre_los _tapices_de_Badajoz_y_sus_tipologías l [žiūrėta 2023-01-14].
Unas galerías de jardines: algunos comentarios sobre los tapices de Badajoz y sus tipologías | Guy DELMARCEL - Academia.edu [žiūrėta 2023-10-18].
https://www.wga.hu/html_m/o/orley/ ztapest3.html [žiūrėta 2023-10-17].