Gobelenas „Sodas su Venera ir Adoniu“ (serija „Sodai su Ovidijaus figūromis“)

Aktualu iki 2023-12-31
Briuselio Kornelio Matenso (Cornelis Mattens, 1576/1577–1640) audimo dirbtuvės
Nežinomas dailininkas, įkvėptas Hanso Vredemano de Friso (Hans Vredeman de Vries, 1527–1607)
XVII a. I. p. (iki 1640 m.)
250 x 228 cm
Vilna, šilkas
Audinio metmenų tankis: 7 siūlai 1 cm
Inv. Nr. VR-1169
Gobelenas įsigytas 2020 m. gruodžio 18 d. „Fiorini Antichita“ antikvariate (Florencija, Italija)
 
Gobelenas yra iš serijos „Sodas su Ovidijaus figūromis“. Šiuose audiniuose vaizduojamas sodas persmelktas Renesanso dvasios. Tai lyg oazė, kurios tvarką diktuoja gamtos dėsniai – čia malonų prieglobstį randa personažai, gyvenantys darniai su gamta. Tokio tipo audiniai Briuselyje išpopuliarėjo po 1540 m., kai Piteris Kukė van Alstas (Pieter Coecke van Aelst, 1502–1550) sukūrė seriją „Vertumnus ir Pomona“, šiuo metu priklausančią Madrido „Patrimonio Nacional“ kolekcijai. Tai vienas iš dviejų tos pačios serijos audinių (antrasis – „Sodas su Tesėju ir Ariadne“), kuriuos įsigijo Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai.
Priekiniame gobeleno plane baliustrados fone vaizduojama ant pievelės prisėdusi pora – Adonis su Venera. Venera vilki lengvą suknelę su raudonu kojas apvijusiu apsiaustu. Ją puošia nuo galvos nusileidžiantis šydas. Adonis, vilkintis mėlynų ir auksinių atspalvių kalinėtus šarvus, sėdi atsirėmęs į Venerą. Greta pievoje numesta ietis, pranašaujanti nelaimingą Adonio žūtį šerno medžioklėje. Kairėje matomi du gauruoti šunys greta didelio vėžlio (?) ir ant baliustrados tupintys paukščiai (vienas iš jų apuokas). Baliustrados kraštuose – dvi didelės vazos su gėlių puokštėmis, dešinioji jų puošta kaukėmis ir vyro figūra. Priekinio plano apačioje tarp grakščių žolynų įkomponuoti vėžlys, zuikis ir povas.
Centrinę audinio dalį užima sodas. Priekinėje sodo eilėje matomos gėlių lysvės ir dirbančios palinkusios sodininkės. Viena jų skina, o kita laisto gėles. Antroji, įmantresnė sodo ir parko erdvė papildyta architektūriniais elementais, dekoratyvinėmis tvorelėmis, degtomis alėjomis, vijokliais apipintomis pavėsinėmis.
Įėjimo į centrinę parko dalį viduryje pavaizduota kalakutė, dešinėje pusapvalių sodo pertvaros arkų fone – svajingai rankomis susikibusių jaunuolių pora, o kairėje – mandolina grojanti moteris. Centre matyti žaliuojančia tvorele aptvertas sodelis su gėlių lysvėmis, už jo – keturkampis tvenkinys su valtele besiirstančia pora. 
Sodelio dešinėje pavaizduotas fontanas su pavėsine. Priekinės pavėsinės kolonos puoštos žmogaus torsais su liūtų galvomis, vainikuotos triūbas pučiančiomis nuogų jaunuolių figūromis. Fontano centre – ant liūto sėdintis jaunuolis. Greta fontano išryškėja smulkios merginų figūrėlės, priešais fontaną pievoje guli briedis.
Už pavėsinės su fontanu matomas įėjimas į dekoratyvinėmis arkomis puoštą promenadą, vedančią į kompozicijos gilumą. Promenadoje tarp kolonų išsibarsčiusios smulkios žmonių figūrėlės. Kairėje sodo pusėje pavaizduotos kolonos su trikampiu frontonu priešais įėjimą į sodo taką, kurio kairėje yra promenados tęsinys, o tolėliau už nendrėmis apaugusio tvenkinio – pilaitė. Prie įėjimo kolonų stovi barzdotas vyras su raudonu chitonu ir mėlyna chlamide, už rankos laikantis merginą rausva suknele. Kompozicijos kairėje – dengta pusapvalių arkų pavėsinė su antro aukšto antstatu. Priešais pavėsinę pavaizduotas vyras su ietimi, dviem šunimis ir moteris, apsisiautusi apsiaustu, plaikstomu vėjo.
Giraitės už parko laukymėje matomos mažos medžiotojų figūros, besivaikančios žvėris. Tolumoje komponuojamos kalvos, apaugusios miškeliais, tarp kurių išsibarstę senovinės architektūros statinių fragmentai – akvedukas, pilaičių motyvai. Visą kompoziciją nuo apačios iki viršaus skaido ilgi liauni medžių kamienai, neužstojantys parko, viršuje užsibaigiantys lapija.
 
Medžiagą parengė Ieva Kuizinienė
Fotografas Mindaugas Kaminskas
 
Naudota literatūra
Delmarcel G. „Unas galerías de jardines: algunos comentarios sobre los tapices de Badajoz y sus tipologías“, in: De Flandes a Extremadura, Humanismo y naturaleza en los tapices de Badajoz. Ponencias y anejos del encuentro internacional de Flandes a Extremadura, 21–22 de febrero de 2019, Badajoz, 2020, p. 213.
Jedzinskaitė-Kuizinienė I. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų gobelenai. 2011–2021 m. įsigytos vertybės, naujai atributuoti kūriniai, Vilnius, 2022, p. 150–157.

Junguera de Vega P., Diaz Gallegos C. Catalogo de Tapices del Patrimonio Nacional, vol. 2: Singlo XVII, Madrid, p. 244.

 

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Varpelis

20240617

Nedidelis iš vario lydinio nulietas varpelis yra dekoruotas įvairiomis figūromis ir augaliniais ornamentais. Jo apačioje matomas įrašas lotynų kalba NOMEN DOMINI BENEDICTUM SIT (liet. „Tebūnie palaimintas Viešpaties vardas“). Viršuje esanti rankenėlė puošta stovinčių berniukų atvaizdais.

Plačiau

Publikuota: 2023-12-25 12:05 Atnaujinta: 2023-12-22 10:08
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika