Kampanijos pakrantės peizažas

Aktualu iki 2023-01-15
XVII a. pr. (apie 1605–1609 m.)
Vario lydinio plokštelė, aliejinė tapyba
Matmenys: 15,5 x 21,3 cm
Inv. Nr. VR-399


Paveikslą 2008 m. spalio 22 d. iš privataus asmens Italijoje būsimam Valdovų rūmų muziejui įsigijo Lietuvos nacionalinis dailės muziejus. 2009 m. gegužės 27 d. paveikslas perduotas Nacionaliniam muziejui Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmams.
 
Tapyba ant metalinių paviršių gyvuoja nuo seniausių laikų. Tačiau metalai paveikslų pagrindams ilgą laiką nebuvo itin plačiai naudojami, nes buvo brangūs, todėl dažniau naudoti kitiems tikslams. Tapybą ant vario plokštelių pirmą kartą dar 1492 m. aprašė Leonardas da Vinčis (Leonardo da Vinci, 1452–1512) „Traktate apie tapybą“. XVI a. pradžioje italų menininkai pradėjo eksperimentuoti tapydami ant kietų, standžių pagrindų, įskaitant akmenį, marmurą ir varį. Maždaug XVI a. viduryje atsirado ir greitai išplito nedidelio formato ant metalo nutapyti paveikslėliai, kuriuose buvo pavaizduotos žanrinės scenos, portretai, religiniai ir mitologiniai siužetai peizažo fone. Panašu, kad vario plokštės kaip tapybos pagrindas pirmiausia imtos naudoti Florencijoje ir Romoje XVI a. trečiame ketvirtyje. Iki XVII a. vidurio tapyba ant metalo išpopuliarėjo beveik visoje Europoje.
Vienas iš veiksnių, nulėmusių tapybos technikos ant metalo atsiradimą, yra aliejinė tapyba skaidriais dažais ant stiklo ar langų stiklų ir jos perkėlimas į molbertinę tapybą XV amžiuje. Šis nuopelnas priskiriamas Nyderlandų tapytojui Janui van Eikui (Jan van Eyck, 1340–1441), kuris savo karjerą pradėjo būtent kaip langų stiklų tapytojas.
Nuo XVII a. antros pusės Italijoje ir Nyderlanduose aliejinių paveikslų ant varinių paviršių tapyba pradėjo laipsniškai nykti. To priežastys iki šiol nėra aiškios. Kita vertus, XVIII a. kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Prancūzijoje ir Ispanijoje, imta žavėtis tokiais meno kūriniais, daugelis jų menininkų pasirinko varį kaip pagrindą savo paveikslams.
Šio kūrinio autorius nežinomas, nes ant paveikslo nėra jokio autorinio parašo. Paveiksle nutapytas peizažas su dviem keliaujančių žmonių figūromis centre (vienas iš jų joja raitas), iš paskos seka du šunys, apatiniame kairiajame kampe pavaizduoti dar du žmonės, einantys tiltu. Fone matyti jūra ir plaukiantys laivai, miesto mūrai (su dar dviem figūromis) ir kalnai. Anot meno tyrinėtojo prof. em. dr. Jorgeno Veidumo (Jørgen Wadum), šis paveikslas nutapytas pagal flamandų dailininko Pauliaus Brilio (Paul Bril, apie 1554–1626) ofortą, atliktą 1590 metais. P. Brilis buvo bene žymiausias XVI a. pabaigos ir XVII a. pradžios Romos peizažistas. Jo paveikslų graviūros, platinamos po Europą, paveikė Italijos ir Šiaurės Europos peizažinę tapybą. P. Brilio studijoje mėgo lankytis olandų ir flamandų menininkai, kurie tapybos ant vario praktiką pernešė į savo gimtuosius miestus Utrechtą ir Antverpeną. 
Apsukus paveikslą iš kitos pusės, centre buvo pastebėtas į vario plokštelę įspaustas nedidelis (apie 3,5 x 3 cm) meistro ženklas – maža širdelė, kurios viduje yra monograma „PS“, o virš jos – skaičius 4. Po monograma atskirai įspaustas Antverpeno „rankos“ ženklas. Iššifravus meistro monogramą paaiškėjo, kad tai yra Antverpeno vario kalstymo meistro Pėterio Staso (Peeter Stas, apie 1565 – po 1616) pagaminta vario plokštelė. Ant jo pagamintų vario plokščių tapė tokie žinomi Nyderlandų dailininkai kaip Janas Breigelis vyresnysis (Jan Brueghel the Elder, 1568–1625) ir Piteris Breigelis jaunesnysis (Pieter Brueghel the Younger, 1564–1638). Antverpeno vario kalstymo amatininkai, kitaip variakaliai, aprūpinantys dailininkus plokštelėmis, XVI a. buvo susibūrę į kalvių gildiją. Gildijos nariai vadovavosi savo reglamentais. 1602 m. buvo registruoti dvidešimt penki vario kalstymo meistrai. 1584 m. kilus protestams prieš penkių procentų mokestį, taikytą visoms prekėms, kurios turėjo būti eksportuojamos į šiaurines Zelandijos ir Olandijos rinkas, nemažai variakalių pagrasino emigruoti. Buvo rastas kompromisas – miesto taryba pareiškė, kad meistrams sutikus ženklinti visas eksportuojamas prekes mokestis eksporto gaminiams bus panaikintas. Vario plokštelės (kaip ir kiti dirbiniai) buvo žymimos meistro ženklu, siekiant kovoti su meistrų, kurie nepriklausė gildijai, nelegalia gamyba ir konkurencija. Įdomu tai, kad anksčiausiai užfiksuotas asmeninis štampavimo ženklas Antverpeno paveiksle ant vario pasirodė praėjus trejiems metams po 1584 m. ginčo, t. y. 1587 metais. Jis priklausė tam pačiam P. Stasui, populiariausiam XVII a. varinių plokščių gamintojui Antverpene. Kada nutrūko P. Staso profesinė karjera, nėra žinoma. Archyvinė informacija apie finansines operacijas 1616 m. suteikia žinių apie šio meistro nuolatinį buvimą Antverpene.
Remiantis prof. em. dr. J. Veidumo sudaryta chronologija, šį paveikslą būtų galima datuoti XVI a. pirmu dešimtmečiu, nes, pasak jo, vario plokštelė pagaminta 1605–1609 metais. Žinoma, datuojant reikia turėti omenyje tam tikrą paklaidą, nes dailininkai ne visada savo darbus atlikdavo tiksliai tais pačiais metais, kai gaudavo plokšteles.
 
Paulius Brilis (Paul Bril, apie 1554–1626), ofortas, Kampanijos pakrantės peizažas, 1590 (The British Museum, Londonas, muz. Nr. Sheepshanks.4824) 
https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_Sheepshanks-4823

Medžiagą parengė Mantvidas Mieliauskas
Fotografas Mindaugas Kaminskas 

Už suteiktą svarbią informaciją dėkojame privačios tyrimų ir konsultacijų įmonės WATS (Wadum Art Technological Studies) direktoriui, Amsterdamo universiteto konservavimo ir restauravimo srities prof. em. dr. Jorgenui Veidumui (Jørgen Wadum). 

Naudota literatūra ir šaltiniai
Panavaitė D. „Keli tapybos ant metalo konservavimo pavyzdžiai“, in: Muziejinių vertybių restauravimas ir saugojimas. Conservation and Care for Museum Objects, Vilnius, 2000, p. 31–42.
„Paul Bril“, in: Encyclopaedia Britannica, https://www.britannica.com/biography/Paul-Brill [žiūrėta 2022-12-05].
Wadum J. „Antwerp copper plates“, in: Copper as Canvas: Two Centuries of Masterpiece Paintings on Copper, 1525–1775, New York, 1998, p. 140–143.
Van der Graaf J. A. „Development of oil paint and the use of metal plates as a support“, in: Conservation of paintings and the graphic arts: preprints of contributions to the Lisbon Congress, London, 1972, p. 139–152.
Oliveira M. „A technical investigation of an oil painting on copper support, including a study on consolidants for treatment“. Graduate Thesis. Faculdade de Ciências e Tecnologia e a Universidade Nova de Lisboa, Lisbon, 2015, p. 2–4.

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Liejimo formelė iš lavos

20240422

Viduramžiais juvelyriniai dirbiniai gaminti naudojant įvairias technologijas, iš kurių viena – liejimas akmeninėse, metalinėse, molinėse ar kitokiose formelėse (vienpusėse, dvipusėse). Vykstant procesui, išlydytas metalas būdavo pilamas į liejimo formelę su išraižytu dirbinio modeliu.

Plačiau

Publikuota: 2023-01-09 09:35 Atnaujinta: 2023-01-06 07:54
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika