Eleonoros Marijos Juozapos Habsburgaitės portretas

Aktualu iki 2022-02-27
Nikolia de Larmesenas (Nicolas de Larmessin, 1632–1694)
Paryžius, 1689
Popierius, vario raižinys; 29,1 x 20,3 cm
Inv. Nr. VR-598
2011 m. įsigyta iš Valentino Ramonio (JAV)
 
Eleonora Marija Juozapa Habsburgaitė (1653–1697) – Šventosios Romos imperatoriaus Ferdinando III Habsburgo (1627–1657) ir jo trečiosios žmonos, Mantujos kunigaikštytės Eleonoros Gonzagos (1630–1686), duktė, imperatoriaus Leopoldo I (1658–1705) sesuo. 1670 m. vasario 27 d. ištekėjo už Lenkijos karaliaus ir Lietuvos didžiojo kunigaikščio Mykolo Kaributo Višnioveckio (1669–1673). Priešingai nei kitos valdovų žmonos, nesikišo į politinius reikalus, todėl Lenkijos didikų buvo gerbiama ir mėgstama. Netikėtai mirus sutuoktiniui Mykolui Kaributui Višnioveckiui, 1673 m. sugrįžo į Austriją. 1678 m. ištekėjo už Lotaringijos kunigaikščio Karolio V (1643–1690), su kuriuo susilaukė šešių vaikų.
 
Eleonora Marija Juozapa pavaizduota pasisukusi į kairę, su suknele gilia ovalia iškirpte. Atvaizdas įkomponuotas į ovalius rėmelius, ant kurių apačioje yra autoriaus signatūra ir data – De Larmessin Sculpebat 1689. Rėmai su kaspinu viršuje ir Habsburgų herbu apačioje, abipus jo trumpa kunigaikštienės biograma prancūzų kalba – ELEONOR MARIE D’AVTRICHE REYNE DOVAIRIERE DE POLOGNE, / Espouse du Prince Charles Ve, de ce Nom Duc de Loraine & de Bar, Fille / de L Empereur Ferdinand IIIe, du Nom & d Eleonore de Gonzague Satroisieme / femme Nacquitle 3je, de May 1653, Ellea Espousé en Premiere Nopces Michel / Koribut, Wiesnowiskj, Roy de Pologne le 26e, de Feburier, 1670, & en Secondes / Nopces, à Espousé le Duc de Loraine, &c. Lakšto apačioje nurodytas leidėjas ir adresas – A Paris, Chez N. de L'Armessin Rue St. Iacques à la Pomne d’dor – Auec Privil. du Roÿ.
Žinomi dar du analogiški to paties dailininko sukurti grafikos darbai su signatūromis ant rėmų, tik greta nurodytos kitos sukūrimo datos – 1684 ir 1686 metai. Minėtose graviūrose prie leidyklos taip pat įrašytas Pjero Bertrano (Pierre Bertrand, 1600 – apie 1678) vardas. P. Bertranas buvo leidėjas, kurio dukrą Mari Bertran (Marie Bertrand) 1654 m. vedė Nikolia de Larmesenas (Nicolas de Larmessin). 1688 m. leidyklą perėmus N. de Larmesenui, ant graviūrų, taip pat ir aptariamosios, atsiranda jo vardas.
 
Portretas priklauso serijai, kurią sudaro daugiau nei 249 portretai. Visi serijos portretai įkomponuoti į tokius pat rėmelius, kaip aptariamasis portretas, su vaizduojamo asmens biografija ir herbu po atvaizdu. Serijai priklausantys 64 portretai pirmą kartą išleisti apie 1678 m. P. Bertrano spaustuvėje – Prancūzijos karaliams skirtame leidinyje pavadinimu „Les augustes representations de tous les roys de France: depuis Pharamond jusqu’a Louys XIIII…“ Antrasis knygos leidimas pasirodė 1679 m., jį parengė P. Bertrano našlė Barbė Piolė (Barbe Piollet), 1688 m. dienos šviesą išvydo jau paties N. De Larmeseno rengtas leidinys, o 1714 m. knygą, kurioje buvo 65 portretai, perleido F. Huranas (Hurand).
Nepublikuotos graviūros nebuvo sunumeruotos, todėl nėra žinoma, kiek iš viso jų buvo, išlikusiuose rinkiniuose skaičius įvairuoja. Serijai priklauso dar vienas Eleonoros Marijos Juozapos Habsburgaitės portretas, kuriame ji pavaizduota pasisukusi į dešinę pusę, priešingą nei aptariamojoje graviūroje, dėvinti rytietiškus apdarus. Su panašiais rytietiškais apdarais pavaizduotas ir jos sutuoktinis Mykolas Kaributas Višnioveckis poriniame, tai pačiai serijai priklausančiame portrete. Valdovė abiejuose portretuose ne tik pavaizduota skirtingai, skiriasi ir užrašai po atvaizdu, ir herbas.
 
Eleonoros Marijos Juozapos Habsburgaitės portretas, Nikolia de Larmesenas (Nicolas de Larmessin, 1632–1694), po 1670, Royal Collection Trust
 
Mykolo Kaributo Višnioveckio portretas, Nikolia de Larmesenas (Nicolas de Larmessin, 1632–1694), po 1670, Herzog Anton Ulrich-Museum Braunschweig
 
Medžiagą parengė Rita Lelekauskaitė-Karlienė
Fotografas Mindaugas Kaminskas
Naudota literatūra
Eksponatai. 2009–2015 m. dovanotos ir įsigytos vertybės. Parodos katalogas / Exhibits. Treasures Donated and Acquired in 2009–2015. Exhibition catalogue, sud. / comp. D. Avižinis, R. Lelekauskaitė, Vilnius, 2016, p. 112–113, kat. III. 17.
Inventaire du fonds français, graveurs du XVIIe siècle, t. 6, [réd.] Roger-Armand Weigert, Paris, 1973, p. 454–474.
Jakubowski T. Grafika. Portrety. Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum Fundacja Zbiorów im. Ciechanowieckich. Katalog zbiorów, Warszawa, 2017, s. 124–125, kat. 107.
Piwarski K. „Eleonora Maria Józefa“, in: Polski słownik biograficzny, t. 6/3, Kraków, 1947, s. 223–226.
Widacka H. „Królowa Polski księżną Lotaryngii czyli o grafice portretowej Eleonory Habsburżanki“, in: Biuletyn Historii Sztuki, t. 68, nr 2, 2006, s. 149–165.

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Sudegę karūniniai kokliai

20240909

Tvenkinio viduje susidariusiuose kultūriniuose sluoksniuose aptikta gausybė radinių, iš jų išsiskiria stipriai sudegusių karūninių koklių grupė. Jie buvo puošti ažūriniu masverku, padengti vienspalve, tikėtina, rudai žalsva ar žalia glazūra. Nuo didelio karščio kokliai stipriai deformavosi, molio masė perdegė, glazūra išsilydė, pakeitė spalvą ir įgavo stiklišką pavidalą.

Plačiau

Publikuota: 2022-02-21 Atnaujinta: 2022-02-21 12:34
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika