Aktualu iki 2024-08-11
Vidurio Italija, XVI a. II p.
Riešutmedis, geležis, profiliavimas, drožyba; 167 x 58 x 66 cm
Inv. Nr. VR-149
 
Kasonę 2007 m. balandžio 23 d. iš antikvariato „Antichità Polverini“ (San Džustinas, Italija) būsimam Valdovų rūmų muziejui įsigijo Lietuvos nacionalinis dailės muziejus. 2009 m. gegužės 27 d. baldas perduotas Nacionaliniam muziejui Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmams.
 
Italijoje gamintos skrynios, vadinamos kasonėmis, daugiau nei du šimtus metų buvo vienas populiariausių ir plačiausiai naudojamų baldų. Per visą šių skrynių gamybos laikotarpį jų konstrukcija beveik nesikeitė, bet dekoras buvo labai įvairus. Puošybą ypač lėmė prieinamos gamybos medžiagos, meistrų profesionalumas, užsakovo finansinės galimybės, taip pat ir mados kryptys.
 
XV a. Florencijoje išpopuliarėjo kasonės, kurių paviršius dekoruotas tapyba, kartais taip būdavo puošiamas ir jų vidus. Ši tendencija vyravo apie šimtmetį ir paplito ne tik Toskanoje, bet ir kituose regionuose. Tačiau maždaug XVI a. viduryje tapytos skrynios prarado populiarumą, nes vis madingesnės darėsi drožinėtos kasonės, dekoruotos Antikos pasaulyje naudotomis figūromis ir ornamentais. Tuo metu buvo itin susidomėta antikiniu menu, jis laikytas kone tobulu, o įvairių sričių menininkai vyko į Romą siekdami geriau pažinti antikinius paminklus.
 
Antikiniai motyvai XVI a. antros pusės baldų puošyboje ir dizaine darėsi vis svarbesni. Florencijoje, Romoje ir Venecijoje gamintos romėniško sarkofago formos kasonės, nebuvo apsiribojama vien tik priekinių ir šoninių baldo plokščių drožyba, skrynių kampuose jau galima matyti ir drožinėtas skulptūras. Šios romėniško sarkofago pavidalo kasonės viršuje turi iškilų drožinėtais ornamentais puoštą dangtį, jų priekinės dalies centre dažnai vaizduojami drožinėti augalijos ornamentai, mitinės figūros, laikančios kartušą su herbu, o apačioje esančios kojos būna liūto letenų pavidalo.
 
Medžiagą parengė Dalius Avižinis
Fotografas Mindaugas Kaminskas
 
Naudota literatūra
 
Dailės žodynas, atsak. red. J. Mulevičiūtė, Vilnius, 1999, p. 191.
Paolini C. „Chest“, in: At Home in Renaissance Italy, ed. by M. Ajmar-Wollheim and F. Dennis, London, 2006, p. 120–123.
Thornton P. The Italian Renaissance interior 1400–1600, New York, 1991, p. 192–204.

https://collections.vam.ac.uk/item/O117789/cassone-unknown/ [žiūrėta 2024-07-05]

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Lango grotos

20250707

XVI a. – XVII a. pradžioje statant svarbiausią Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rezidenciją Vilniuje, dėmesys buvo skiriamas ne tik meninėms formoms, pastato funkcionalumui, inžinerinėms naujovėms, bet ir saugumui. Rastose langų aprėmino detalėse – apvaduose iš natūralaus akmens, konglomerato ir smiltainio – aptikti iškirsti lizdai, į kuriuos turėjo būti įstatomos metalinės grotos. Ir langų apvadai, ir grotos buvo įtaisomi dar statant pastatą.

 

Plačiau

Publikuota: 2024-08-05 09:18 Atnaujinta: 2024-07-26 09:14
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika