Knygos apkalas

Knygos apkalas
Aktualu iki 2012-11-18

XV a. pr.–XVII a. pr.
Varis
Plotis 1,1 cm, ilgis 2,3 cm, storis 0,2 cm
Ožalas E. Vilniaus Žemutinės pilies Valdovų rūmų teritorija. Pietinio, rytinio ir vakarinio korpusų prieigų 2002 m. archeologinių tyrimų ataskaita, radinio inv. Nr. M 1407.
Konservavo Aldona Skučienė, rest. prot. Nr. 123/1559 (Pilių tyrimo centras „Lietuvos pilys“)

Knygos apkalas rastas į pietryčius nuo Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų pietrytinio kampo, pilkos žemės su griuvenomis sluoksnyje, esančiame virš medinio nuotekų kolektoriaus. Šis sluoksnis datuojamas XVII a. pirmąja puse.

Tai stačiakampio formos dirbinys su stilizuotos šakutės pavidalo galu (1 il.). Dalis, esanti prie pat susegimo (2 il.), papuošta stilizuotu lynų, kopėčių ir grandinių ornamentu. Ant dirbinio matomos trys 0,1 cm skersmens apvalios skylutės, skirtos apkalui pritvirtinti prie knygos viršelio.

Nuo pat rankraštinių knygų atsiradimo pradžios (V a.) apkalai buvo neatsiejama jų dalis. Šių laikų mokslininkams jie gali „papasakoti“ apie knygas, kurių mes nebegalime pamatyti.

Dauguma knygų apkalų turėjo labai aiškią praktinę ir estetinę paskirtį – vienos arba kitos knygos dalies sutvirtinimas / papuošimas arba susegimas. Mūsų aptariamas apkalas atliko knygos susegimo funkciją. Knygų susegimų formos, puošyba ir masė kito priklausomai nuo laikotarpio bei nuo to, kokiai knygai jie buvo gaminami.

Vėlyvosios gotikos apkalai buvo masyvesni, turėjo mažiau puošybos elementų. Galima daryti prielaidą, kad daugiau dėmesio buvo skiriama tam, kad jie atliktų praktinę, o ne estetinę paskirtį. Vėlesnių laikotarpių susegimai vis labiau atlikdavo estetinę funkciją – buvo tarsi maži meno kūriniai. Kadangi knygos, be pagrindinės savo paskirties, buvo ir prabangos prekė, apkalai turėjo reprezentuoti knygos savininko socialinį statusą bei turtingumą.

Knygos susegimo funkciją atliekantys apkalai – vieni iš dažniausiai aptinkamų ir geriausiai išlikusių knygų apkalų grupių. Taip yra todėl, kad šie dirbiniai storesni ir praktiškesnės paskirties. Galima spėti, kad jų gaminimo technologijos turėjo šiek tiek skirtis nuo kitokio pobūdžio apkalų.

Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų teritorijoje buvo rasta daugiau kaip 100 knygų apkalų. Todėl jų identifikavimas padėtų atkurti dalį primiršto Lietuvos materialiojo paveldo. Tai papildytų mūsų žinias apie tai, su kokiomis valstybėmis buvo bendradarbiaujama, kokio pobūdžio knygos buvo prieinamos to meto aukštuomenei ir ar egzistavo knygų apkalų gaminimo tradicijos.

Medžiagą parengė Laura Grybauskaitė
Fotografas Vytautas Abramauskas
Panaudota literatūra:
Adler G. Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010.
Vladimirovas L. Knygos istorija. Senovė. Viduramžiai. Renesansas. XVI–XVII amžius, Vilnius, 1979.

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Marsas ir Venera

Marsas ir Venera

20251103

Po 64 metų Romos gaisro imperatorius Neronas (54–68) pradėjo didžiules statybas ant Eskvilino kalvos. Didingo komplekso svarbiausiu statiniu tapo Aukso rūmai (lot. Domus Aurea), kurių puošybai gausiai naudotas auksas, o sienos ir lubos buvo dekoruotos stiuko lipdiniais ir freskomis. Tačiau vos po kelerių metų mirus Neronui statybos darbai buvo sustabdyti. Didžiulis kompleksas su rūmais ir kitais pastatais palaipsniui užstatytas, o Aukso rūmai atsidūrė po žeme. Tik XV a. pabaigoje juos naujai atrado Renesanso dailininkai, kurie tyrinėjo ir kopijavo antikines freskas. Vėlesniais amžiais susidomėjimas šiomis freskomis tik didėjo.
 
XVIII a. aštuntame dešimtmetyje Romos antikvaras Ludovikas Miris (Ludovico Mirri, 1738–1786) pradėjo kasinėjimus buvusių imperatoriaus Nerono rūmų vietoje. 1774 m. jis pakvietė dailininką Pranciškų Smuglevičių ir architektą Vinčencą Breną (Vincenzo Brenna, 1747–1820) nupiešti atrastas antikinio pastato freskas. Piešiant buvo atkurtos ir trūkstamos freskų dalys. Remdamasis dailininkų sukurtais piešiniais, grafikas Markas Karlonis (Marco Carloni, 1742–1796) parengė grafikos darbus, kuriuos atskirame albume „Tito termų liekanos ir jų vidaus tapyba“ (Vestigia delle terme di Tito e loro interne pitture) 1776 m. Romoje išspausdino L. Miris. Iš viso leidinyje publikuoti 59 Aukso rūmų sieninės tapybos vaizdai.

 

Plačiau

Publikuota: 2012-11-12 Atnaujinta: 2012-11-09 09:45
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika