Puodas
Aktualu iki 2015-10-25

XIV a. pab. – XV a. pr.
Steponavičienė D., Blaževičius P. Vilniaus Žemutinės pilies teritorija. II oficinos (dvariškių rūmų) 2003–2005 m. tyrimų ataskaita, radinio inv. Nr. 4238.

Vėlyvųjų Viduramžių buitinė keramika nepasižymi didele apdirbimo technikų ir indų paskirties įvairove. Didžiąją dalį (apie 90 proc.) sudaro vidutinio dydžio paprastų, monotoniškų formų puodai. Šio laikotarpio puodai buvo universalūs indai, atlikę visas įmanomas buitinės keramikos funkcijas.

Puodai lipdyti iš volelių arba molio masės juostų, kurių plotis svyravo nuo 2,0 iki 7,5 cm, ir apžiesti ant stovylo – ranka sukamo žiedimo rato, tokių formų, kad atitiktų daugelį funkcijų. Pagal aprūkusias sieneles galima spręsti, kad dalis jų naudoti maistui gaminti ant atviros ugnies. Todėl gaminant puodai būdavo profiliuojami „pilvotų“ formų, kad kuo labiau kaistų indų sienelės. Manoma, kad vėlyvųjų Viduramžių keramika buvo degama ne aukštesnėje nei 900 oC temperatūroje. Dalis puodų puošti bangelės arba horizontalių linijų elementais ar jų deriniais.

Gotikinės keramikos pabaiga laikoma XV ir XVI a. riba, kai Vilniaus puodžių dirbtuvėse įvyko esminės permainos – įsivyravo žiedimo technika, padidinusi gamybos našumą, vilniečių buityje sparčiai plito naujų rūšių indai, užbaigdami puodų dominavimo erą.

Medžiagą parengė Deimantė Baubaitė
Fotografas Vytautas Abramauskas

Panaudota literatūra:
Poškienė J. „Trakų pilių ir miesto viduramžių keramika“, in: Miestų praeitis, redaktorius ir sudarytojas G. Vaitkevičius, Vilnius, 2004, p. 153.
Vaitkevičius G. „Puodininkystės profesionalizacija XIV–XVII a. Vilniuje“, in: Miestų praeitis, redaktorius ir sudarytojas G. Vaitkevičius, Vilnius, 2004, p. 204, 210.

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Marsas ir Venera

Marsas ir Venera

20251103

Po 64 metų Romos gaisro imperatorius Neronas (54–68) pradėjo didžiules statybas ant Eskvilino kalvos. Didingo komplekso svarbiausiu statiniu tapo Aukso rūmai (lot. Domus Aurea), kurių puošybai gausiai naudotas auksas, o sienos ir lubos buvo dekoruotos stiuko lipdiniais ir freskomis. Tačiau vos po kelerių metų mirus Neronui statybos darbai buvo sustabdyti. Didžiulis kompleksas su rūmais ir kitais pastatais palaipsniui užstatytas, o Aukso rūmai atsidūrė po žeme. Tik XV a. pabaigoje juos naujai atrado Renesanso dailininkai, kurie tyrinėjo ir kopijavo antikines freskas. Vėlesniais amžiais susidomėjimas šiomis freskomis tik didėjo.
 
XVIII a. aštuntame dešimtmetyje Romos antikvaras Ludovikas Miris (Ludovico Mirri, 1738–1786) pradėjo kasinėjimus buvusių imperatoriaus Nerono rūmų vietoje. 1774 m. jis pakvietė dailininką Pranciškų Smuglevičių ir architektą Vinčencą Breną (Vincenzo Brenna, 1747–1820) nupiešti atrastas antikinio pastato freskas. Piešiant buvo atkurtos ir trūkstamos freskų dalys. Remdamasis dailininkų sukurtais piešiniais, grafikas Markas Karlonis (Marco Carloni, 1742–1796) parengė grafikos darbus, kuriuos atskirame albume „Tito termų liekanos ir jų vidaus tapyba“ (Vestigia delle terme di Tito e loro interne pitture) 1776 m. Romoje išspausdino L. Miris. Iš viso leidinyje publikuoti 59 Aukso rūmų sieninės tapybos vaizdai.

 

Plačiau

Publikuota: 2015-10-19 Atnaujinta: 2015-10-16 14:15
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika