Šiomis dienomis Nacionalinio muziejaus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų Parodų centre – neįprastas sujudimas. Iš Ukrainos, Lvovo miesto, atvežtos įspūdingos vėlyvojo Baroko skulptūros, sukurtos XVIII amžiuje. Restauratorių ir parodos kuratorių po kelionės kruopščiai apžiūrėti Baroko epochos šedevrai iškart keliauja į Valdovų rūmų muziejaus Parodų centro sales. Tarptautinės parodos „Baroko skulptūros mistika: Johanas Georgas Pinzelis ir kiti XVIII a. Lvovo meistrai“ atidarymas numatytas kitą savaitę, Lietuvai švenčiant valstybės atkūrimo dieną – Vasario 16-ąją. Parodą globoja Lietuvos ir Ukrainos kultūros ministrai Simonas Kairys bei Oleksandras Tkachenko. Paroda skiriama Vilniaus 700 metų sukakčiai paminėti.
Parodos kuratorė Gintarė Tadarovska teigia, kad baimintasi dėl kylančios Maskvos agresijos ir grėsmės Ukrainai. Tačiau senosios dailės vertybės iš Lvovo atvyko sėkmingai, ir dramatiško vėlyvojo Baroko skulptūrų paroda bus išskirtinis įvykis, pristatys šiandienės Vakarų Ukrainos teritorijoje susiformavusį unikalų vėlyvojo Baroko skulptūros, pasižyminčios neįprastomis formomis, ryškiomis drabužių klostėmis, fenomeną. Anuomet tai buvo jungtinės Lenkijos ir Lietuvos valstybės – Abiejų Tautų Respublikos – žemės.
Paslaptingo ir genialaus skulptoriaus Johano Georgo Pinzelio (Johann Georg Pinsel, apie 1720?–1761?) kūryba laikoma Lvovo regiono vėlyvojo Baroko skulptūros viršūne. J. G. Pinzelis – talentingas menininkas, jo skulptūros sužavėjo Miuncheną, Paryžių, Prahą, Vieną ir kitus didžiuosius Europos miestus bei jų muziejų lankytojus. Kartu jis yra ir žmogus paslaptis, kurios iki galo nesugebėjo įminti net autoritetingiausi tyrėjai. Tad Valdovų rūmų muziejaus lankytojai turės galimybę susipažinti su vienu paslaptingiausių iš didžiųjų menininkų Europos dailės istorijoje.
Greta J. G. Pinzelio darbų, bus pristatyti ir kitų garsių meistrų, tokių kaip Antanas Osinskis (Antoni Osiński, minimas 1747–1764), Jonas Obrockis (Jan Obrocki, minimas 1756–1794), Pranciškus Olenskis (Franciszek Oleński, minimas 1771–1792), bei kelių nežinomų to meto skulptorių kūriniai, iliustruojantys visam regionui bendras stilistines vėlyvojo Baroko tendencijas. Visos skulptūros priklauso Lvovo nacionalinei Boryso Voznyckio dailės galerijai.
Sovietmečiu Vakarų Ukrainoje daugelis katalikų ir kitų šventovių buvo uždarytos, nuniokotos ar net sugriautos, o jose buvusios meno vertybės išgrobstytos, sunaikintos. Nemažai vertingų medinių vėlyvojo Baroko bažnytinių skulptūrų buvo tiesiog supjaustytos ir sukūrentos. Tai, kas buvo išsaugota ir rodoma parodoje, yra kelių ukrainiečių muziejininkų ir kitų kultūrininkų veiklos nuopelnas. Viena iš labiausiai Ukrainos paveldu besirūpinusių asmenybių – ilgametis Lvovo nacionalinės dailės galerijos vadovas Borysas Voznyckis (Borys Voznytsky, Woźnicki, 1929–2012) – legendinis Lvovo muziejininkas, Ukrainos didvyris, nuoširdus Lietuvos bičiulis. Lvovo galerija dabar yra pavadinta B. Voznyckio vardu.
Net ir tvyrant didžiulei geopolitinei įtampai regione bei aštrėjant Rusijos agresyviai politikai, Lietuvos kultūriniai ryšiai su Ukraina nenutrūko. Ši paroda tai paliudija ir primena ilgametį Valdovų rūmų muziejaus ir Lvovo muziejų bendradarbiavimą: ką tik pasibaigusioje parodoje, skirtoje 1791 m. konstitucijai, taip pat buvo portretų iš Lvovo muziejų.
Lankytojai apžiūrėti įspūdingos tarptautinės parodos „Baroko skulptūros mistika: Johanas Georgas Pinzelis ir kiti XVIII a. Lvovo meistrai“ kviečiami nuo vasario 17 dienos. Paroda veiks tris mėnesius.