Vežimo ratas

Restauruojamas ratas
Aktualu iki 2011-12-25

XIV a. II p.
Ožalas E. Vilniaus Žemutinės pilies valdovų rūmų teritorija. Pietinio, rytinio ir vakarinio korpusų prieigų archeologinių tyrimų 2002 m. ataskaita, Vilnius, 2003, radinio inv. Nr. Md75.
Restauravo Deimantė Baubaitė, rest. prot. Nr. 44/269 (Pilių tyrimo centras „Lietuvos pilys“), medienos rūšies tyrimus atliko dr. Rūtilė Pukienė

Žemutinės pilies teritorijoje, Valdovų rūmų prieigose, rasti keli beveik visiškai išlikę XIV–XV a. ratai ir daug jų dalių. Tai neabejotinai liudija apie medines ratines transporto priemones.

Šis ratas yra geriausiai išlikęs iš aptiktųjų. Rato skersmuo 95 cm. Jį sudaro 6 cm storio guobos (skirpsto arba vinkšnos) lankas, 8 ąžuoliniai stipinai ir beržinė stebulė. Viskas sujungta nekaustant geležimi. Skirtingų medienos rūšių naudojimas ratui gaminti rodo, kad to laikotarpio meistrai buvo puikiai įvaldę medienos apdirbimo techniką ir gerai išmanė įvairių medžių rūšių savybes: guobos – lankstumą, ąžuolo – tvirtumą, o beržo – kietumą.

Remiantis vien ratu, negalime spręsti apie transporto priemonės dydį ir konstrukciją. Archeologai aptiko ir daugiau įvairių ratų ir jų dalių. Jie skyrėsi savo dydžiu. Tad galima manyti, jog vežimai arba kitos ratinės transporto priemonės buvo įvairaus dydžio ir paskirties.

Lietuvoje, kaip ir visoje to meto Europoje, daugiausia buvo naudojami darbiniai vežimai. Vakarų Europos ikonografinėje medžiagoje aptinkama ir dviračių, ir keturračių. Jais vežtas derlius, prekės, karo metu – amunicija, kita svarbi įranga ir maistas. Priešui puolant buvo galima pasislėpti už greta sustumtų vežimų. Ratai Viduramžiais taip pat buvo naudojami ir ratiniams arklams gaminti. Jais buvo ariama žemė.

Medžiagą parengė Arūnas Puškorius
Fotografas Vytautas Abramauskas
Panaudota literatūra:
Kaminskaitė I. „XIII–XVII a. mediniai dirbiniai Vilniaus Žemutinėje pilyje“, in: Vilniaus Žemutinė pilis XIV a.–XIX a. pradžioje. 2005–2006 m. tyrimai, sudarė L. Glemža, Vilnius, 2007, p. 195–239.
http://classes.bnf.fr/ema/grands/ca001.htm.
http://larsdatter.com/wagons.htm.

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Rašalinė

Rašalinė

20251110

XV a. rašalines naudojo tik raštinga visuomenės dalis – tie, kurie turėjo mokėti rašyti dėl savo užimamų pareigybių: raštininkai, iždininkai ir kt. Remiantis archeologiniais duomenimis, žinoma, kad viena pagrindinių to laikotarpio raštininkų naudotų kanceliarijos priemonių – rašalinės. Jos buvo tekintos iš kaulo, drožtos iš rago, lietos iš metalo ar lipdytos, žiestos iš molio. Nuo XV a. rašalinės pradėtos gaminti taip, kad jas būtų patogu nešioti, – su dangteliais, neretai pritvirtintos prie diržo. Tai leido raštininkams būti mobiliems, keliauti ir dirbti ne vienoje vietoje. Dažniausiai naudotas juodas rašalas. Spalvotas rašalas (mėlynas, raudonas) – prabangesnis (jo ir gamyba buvo brangesnė), naudotas taupiau.
Tyrinėjant Vilniaus Žemutinės pilies Valdovų rūmų teritoriją XV a. sluoksnyje rasta išskirtinės išvaizdos rašalinė. Ji pagaminta iš pilkos molio masės, lipdyta, dengta rusvai žalia glazūra, sveika. Rašalinė vandens paukščio pavidalo, su skyle nugaroje (rašalui laikyti), snapas ir uodega nulūžę. Ji dekoruota geometriniu ornamentu. Paprastos rašalinės pasižymėjo funkcionalumu, buvo mažai dekoruotos. Prabangesnės galėjo būti profiliuotos, puoštos įmantresnėmis figūrinėmis detalėmis. Rašalinių išvaizda neretai priklausė nuo savininko statuso – kuo aukštesnes pareigas ar statusą užėmė žmogus, tuo puošnesnė buvo ir jo rašalinė. 

 

Plačiau

Publikuota: 2011-12-19 Atnaujinta: 2011-12-21 09:53
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika