Trikampė pakabinamoji spyna

Trikampė pakabinamoji spyna
Aktualu iki 2017-05-21

XVI a. pab. XVII a. pr.
Kuncevičius A., Tautavičius A., Urbanavičius V. Vilniaus Žemutinės pilies rūmų teritorijos 1989 m. tyrimai, radinio inv. Nr. 487.
Konservavo Aldona Skučienė, rest. prot. Nr. 59/386 (Pilių tyrimo centras „Lietuvos pilys“)

Pakabinamosios spynos – vienas seniausių spynų tipų, išlikęs iki mūsų dienų. Laikui bėgant, keitėsi medžiagos, iš kurių buvo gaminamos spynos, kito spynų forma ir dydis. Baroko laikotarpiu išpopuliarėjo labai masyvios trikampės pakabinamosios spynos. Šios XVI a. pabaigos – XVII a. vidurio spynos buvo net kelis kartus didesnės nei XIV–XVI a. pradžios pakabinamosios cilindrinės spynos. Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų pietų korpuso rūsyje 1989 m. rasta spyna buvo net 17 x 14,5 cm dydžio. Trikampės pakabinamosios spynos dažniausiai būdavo neornamentuotos, pagamintos iš kelių metalų (geležies ir vario) derinio.

Vilniaus Žemutinės pilies Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų teritorijoje archeologai rado kelias visiškai išlikusias barokines trikampes pakabinamąsias spynas. Kai kurios iš jų aptiktos su stambios geležinės grandinės fragmentais. Todėl galima manyti, kad tokios masyvios spynos galėjo būti naudojamos ne tik durims, bet ir vartams rakinti.

Medžiagą parengė Egidijus Ožalas
Fotografas Vytautas Abramauskas

Panaudota literatūra
Kuncevičius A., Tautavičius A., Urbanavičius V. „Archeologiniai tyrimai“, in: Vilniaus Žemutinės pilies rūmai (1989 metų tyrimai), t. 2, atsakingasis redaktorius A. Tautavičius, Vilnius, 1991, p. 39, il. 42.
Skučienė A., Steponavičienė D. „Spynos ir raktai“, in: Vilniaus Žemutinės pilies rūmai (1994–1995 metų tyrimai), atsakingasis redaktorius V. Urbanavičius, Vilnius, 1999, p. 107–115, il. 167–168.
Urbanavičius V. „Kalviai ir šaltkalviai“, in: Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų rezidencija Vilniuje, sudarė V. Urbanavičius, Vilnius, 2010, p. 225–227, il. 353.

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Marsas ir Venera

Marsas ir Venera

20251103

Po 64 metų Romos gaisro imperatorius Neronas (54–68) pradėjo didžiules statybas ant Eskvilino kalvos. Didingo komplekso svarbiausiu statiniu tapo Aukso rūmai (lot. Domus Aurea), kurių puošybai gausiai naudotas auksas, o sienos ir lubos buvo dekoruotos stiuko lipdiniais ir freskomis. Tačiau vos po kelerių metų mirus Neronui statybos darbai buvo sustabdyti. Didžiulis kompleksas su rūmais ir kitais pastatais palaipsniui užstatytas, o Aukso rūmai atsidūrė po žeme. Tik XV a. pabaigoje juos naujai atrado Renesanso dailininkai, kurie tyrinėjo ir kopijavo antikines freskas. Vėlesniais amžiais susidomėjimas šiomis freskomis tik didėjo.
 
XVIII a. aštuntame dešimtmetyje Romos antikvaras Ludovikas Miris (Ludovico Mirri, 1738–1786) pradėjo kasinėjimus buvusių imperatoriaus Nerono rūmų vietoje. 1774 m. jis pakvietė dailininką Pranciškų Smuglevičių ir architektą Vinčencą Breną (Vincenzo Brenna, 1747–1820) nupiešti atrastas antikinio pastato freskas. Piešiant buvo atkurtos ir trūkstamos freskų dalys. Remdamasis dailininkų sukurtais piešiniais, grafikas Markas Karlonis (Marco Carloni, 1742–1796) parengė grafikos darbus, kuriuos atskirame albume „Tito termų liekanos ir jų vidaus tapyba“ (Vestigia delle terme di Tito e loro interne pitture) 1776 m. Romoje išspausdino L. Miris. Iš viso leidinyje publikuoti 59 Aukso rūmų sieninės tapybos vaizdai.

 

Plačiau

Publikuota: 2017-05-15 Atnaujinta: 2017-05-12 17:18
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika