Po daugiau nei 380 metų sugrįžtančios pirmosios operos Lietuvoje
Elenos pagrobimas
(Il ratto di Helena)
koncertinis atlikimas
Koncertas bus tiesiogiai transliuojamas per „LRT Klasiką“, nuoroda čia.
Koncerto įrašą liepos 6 d., penktadienį, 23.00 val. rodys televizija „LRT Kultūra“, nuoroda čia.
Libreto autorius Virgilio Puccitelli (1636)
Kompozitorius ir dirigentas Marco Vitale (2018)
Režisierius Claudio Levati
Aktoriai Jūratė Širvytė ir Claudio Levati
Atlikėjai:
Elena, Spartos karalienė – Rūta Vosyliūtė (sopranas)
Paris, Priamo sūnus – Karol Kozłowski (tenoras)
Junona – Ewa Leszczyńska (sopranas)
Amūras – Ada Bujak-Cyran (sopranas)
Menelajas – Viktoras Gerasimovas (kontratenoras)
Aetra – Nora Petročenko (altas)
Agenoras – Radosław Pachołek (kontratenoras)
Kreontas – Robert Pożarski (tenoras)
Neptūnas – Nerijus Masevičius (bosas)
Karališkasis Abiejų Tautų Respublikos choras ir orkestras „Korona“ (Lietuva, Lenkija, Italija)
Choras:
Eva Gaidamavičiūtė-Barkauskė, Justina Orlovskytė,
Edita Bagdonaitė-Venislovienė, Mindaugas Bargaila,
Saulius Laurinaitis, Mykolas Treščenkinas
Orkestras:
Ieva Baublytė, Tomasz Dobrzański – išilginės fleitos,
Enrique Gómez-Cabrero Fernández, Karolina Habało – smuikai,
Małgorzata Feldgebel, Dymitr Olszewski – altai,
Darius Stabinskas – violončelė,
Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba, Martin Daniel Zorzano – violonė,
Adam Nowakowski – teorba, Alina Rotaru, Marco Vitale – klavesinai
1636 m. rugsėjį Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmuose parodyta pirmoji opera Lietuvoje „Elenos pagrobimas“ (Il ratto di Helena). Antikiniais siužetais paremtus libretus, kurie buvo išspausdinti Vilniaus universiteto spaustuvėje, parašė garsus literatas, valdovo sekretorius Virdžilijus Pučitelis (Virgilio Puccitelli), o muziką, manoma, – rūmų kapelos vadovas, Europoje žinomas kompozitorius ir muzikos teoretikas Markas Skakis (Marco Scacchi). Deja, operos partitūra iki mūsų dienų neišliko. Minint Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį, italų klavesinininkas ir kompozitorius Markas Vitalė (Marco Vitale), remdamasis kompozicijos istorija, kontrapunkto ir įvairių kompozicijos mokyklų stilių išmanymu, muzikinių analogų analizės metodu sukūrė ir iki mūsų dienų išlikusiam vadinamajam vilnietiškajam (Vilniuje 1636 m. atliktos redakcijos) libretui pritaikė naują partitūrą. Ją ir girdėsime šį vakarą.
Siužetas: Paris, Trojos valdovų Priamo ir Hekubos sūnus, po to, kai išsprendė deivių ginčą, kuri iš jų gražesnė, ir taip parodė, kad turi karališkojo kraujo, liepsnodamas karšta meile Elenai, Veneros jam pažadėtai už tai, kad auksinį ginčo obuolį skyrė jai, o ne Junonai arba Paladei – ir taip šias deives didžiai užrūstino, – dedasi, kad vyksta į Graikiją derėtis, kad būtų grąžinta Priamo sesuo Hesionė, kuri per argonautų kelionę paėmus Troją buvo Heraklio pagrobta ir ištekinta už Salamino karaliaus Telamono, Ajakso tėvo. Atvykęs į Spartą, Paris ne derybomis rūpinasi, o tik galvoja, kaip iš Menelajo pagrobti Eleną. Nors Junona šiems ketinimams nepalanki ir kliudo jam visomis galiomis, Paris, klausydamas Amūro, visus tuos išbandymus įveikia, sėkmingai savo žygį užbaigia ir išsiveža Eleną į Troją.
Projektas iš dalies finansuojamas Lietuvos kultūros tarybos.
Projektas „Korona 2018 (within 8th Flying Academy of Culture)“ remiamas Lenkijos Respublikos kultūros ir paveldo ministerijos.
Partneriai: viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“, Fundacja „f.o.r.t.e.“