EVERARDO II – RE DI LITUANIA
Dramma per musica (koncertinis atlikimas)
Libreto autorius Gaetano Martinelli
Kompozitorius João de Sousa Carvalho
Dalyvauja:
Orkestras „Vilniaus sinfonietta“
Vadovas Vytautas Lukočius
Dirigentas Alexis Soriano
Solistai:
Alessandro Augusto – Tomas Pavilionis (tenoras)
Everardo – Viktoras Gerasimovas (sopranistas)
Elvira – Diana Tiškovaitė (sopranas)
Erenice – Nora Petročenko (mecosopranas)
Ladislao – Ilona Pliavgo (sopranas)
Režisierė Aistė Ptakauskė
Libreto vertėjas Dainius Būrė
Kostiumų dailininkė Vida Sataitė
Dizainerė Emilija Juršėnienė
Dirigentas ir Niujorko operos bendruomenės meno vadovas Aleksis Sorijanas (Alexis Soriano) Madrido karališkajame archyve atrado 1782 m. pastatytą operą „Everardas II – Lietuvos karalius“ ir planuoja ją pastatyti Vilniuje – Valdovų rūmuose. Šią operą tuomečio Portugalijos karaliaus Pedro III gimtadienio proga sukūrė Portugalijos rūmų kompozitorius Žao de Soua Karvaljo (João de Sousa Carvalho), jai libretą parašė italų poetas Gaetanas Martinelis (Gaetano Martinelli), o praėjus keliems šimtmečiams ją pirmieji išvys Lietuvos žiūrovai.
„Man tai buvo didinga ir nežinoma opera. Ir ji buvo susijusi su Lietuva! Supratau, kad turiu kuo greičiau ją pastatyti“, – sako A. Sorijanas, tarpukario Lietuvoje prokuroru dirbusio Dionizo Monstavičiaus anūkas, nepamirštantis savo šaknų.
Nors kūrinys nėra paremtas tikrais šalies istoriniais įvykiais, jame yra vietovardžių ir veikėjų, kurie iš tiesų egzistavo. „Everardo II“ libreto autorius poetas G. Martinelis mini Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Renesanso visuomenės veikėją Mykolą Lietuvį. Kūrinio veiksmas vyksta ne vėliau negu XVI a., prie Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Lenkijos sienos (dabart. Baltarusijos teritorija) buvusioje Valkavisko pilyje. Siužete iškyla ir Aleksandras Augustas: šios istorinės asmenybės vardu pavadintas vienas iš pagrindinių veikėjų iš pradžių klaidžioja ir nusižengia, tačiau ilgainiui įrodo savo drąsą ir ištikimybę. Todėl kilnusis karalius Everardas II jam atleidžia ir sugrąžina buvusią sutuoktinę Erenikę.
„Libreto autorius Lietuvą, kaip veiksmo vietą, greičiausiai pasirinko dėl tais laikais ryškėjančių naujų madų – vaizduoti ne tokius žinomus, vaizduotei daugiau peno teikiančius kraštus ir laikus. Greta įprastų antikinių arba biblinių motyvų, būdingų klasicizmo literatūrai, ėmė rastis naujų siužetų, labiau atitinkančių ryškėjantį ankstyvojo romantizmo skonį: ūkanoti šiaurės kraštai, kadaise egzistavusios karalystės ir jų herojiški žmonės. Lietuva libreto autoriui yra tolima tiek geografiškai, tiek ir laiko požiūriu – tai karalystė, įvardyta libreto įžangoje, kurios jau nėra. Tačiau operos personažai, jų tarpusavio santykiai ir vertybės yra „europietiškos“, perteikiančios tą pačią tų laikų Europai būdingą dvaro ideologiją“, – pasakoja iš italų kalbos libretą išvertęs filologas dr. Dainius Būrė.
Teatralizuoto koncertinio operos pastatymo premjera įvyks 2013 m. gruodžio 10–11 d. Nacionalinio muziejaus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų Didžiojoje renesansinėje menėje.
Daugiau apie dirigentą Aleksį Sorijaną: http://newyorkoperasociety.com/about/
Renginius organizuoja VšĮ „Kultino“
Bilietai – 104–204 Lt.
Bilietais prekiauja „Bilietų pasaulis“, http://www.bilietupasaulis.lt/lit/bilietai/koncertai/?show=31551