Baroko muzikos koncertas „NIMFOS, GRACIJOS IR SIRENOS: Francescos Caccini opera ir jos kontekstai“

Baroko muzikos koncertas „NIMFOS, GRACIJOS IR SIRENOS: Francescos Caccini opera ir jos kontekstai“
Renginio data: 2025m.Rugsėjo0906 d.18:00 - 19:30 Visi renginiai
Valdovų rūmų muziejaus Didžioji renesansinė menė
Aktualu iki 2025-09-06

KONCERTO PROGRAMA

Tęsiant Istorinės operos dienos Valdovų rūmuose tradiciją, šiųmetė skiriama Francescos Caccini operos „Ruggiero išlaisvinimas iš Alčinos salos“ sukūrimo 400-osioms metinėms paminėti.

Ansamblis „Lux Maris“:
 
Renata Dubinskaitė – meno vadovė, mecosopranas
Ieva Gaidamavičiūtė – sopranas
Saulė Šerytė – altas
Rima Švėgždaitė – barokinis smuikas
Roma Jaraminaitė – barokinė violončelė
Vaiva Eidukaitė-Storastienė – klavesinas
 
Pirmoji muzikos istorijoje moters kompozitorės parašyta opera – Francescos Caccini „Ruggiero išlaisvinimas iš Alčinos salos“ – sukurta specialiai Lenkijos princo, būsimo LDK kunigaikščio ir Lenkijos karaliaus Vladislavo Vazos vizito Italijoje proga 1625 metais. Šįmet šiam reikšmingam kūriniui sukanka lygiai 400 metų.
 
Francesca Caccini gimė kompozitoriaus ir dainininko Giulio Caccini šeimoje. Jos tėvas buvo viena svarbiausių figūrų sukuriant monodijos stilių ir naująjį operos žanrą. Šeimoje dainavo visi – pats Giulio ir jo žmona Lucia, dvi dukros – Francesca ir Settimia (Vladislovas Vaza klausėsi Settimijos dainavimo), paskui antroji žmona Margherita ir sūnus Pompeo.
 
Būtent su monodijos ir operos sukūrimu atsirado ir profesionalios dainininkės moterys, kurioms iki tol tai nebuvo leidžiama. Francesca dainavo keletoje iš pačių pirmųjų operų – Jacopo Peri operoje „Euridikė“ (1600) ir Giulio Caccini „Euridikė“ (1602) bei kituose sceniniuose pastatymuose. Ankstyvosiose operose moterų balsai įkūnijo pagrindinius mitologinius personažus ir įvairias alegorines figūras (tokias kaip Poezija, Šlovė, Naktis), o jų ansambliai įgarsino čia nuolat sutinkamas nimfas, sirenas, gracijas ir mergeles. Jų duetai, trio ir chorai perteikė XVII a. pradžios operoms būdingas pastoralines nuotaikas - Antikos dievai, mitologiniai personažai buvo įkurdinami tyrame gamtos pasaulyje, kur gamtos dvasios nimfos simbolizavo grožį, harmoniją, jausmingumą. Daugumoje ankstyviausių operų kartojosi Euridikės ir Orfėjo, Dafnės (nimfos) ir Apolono mitai. Be jau minėtų dviejų Euridikių minėtinos operos J. Peri „Dafnė“ (1598), Claudio Monteverdi „Orfėjas“ (1607), Marco da Gagliano „Dafnė“ (1608), Domenico Belli „Kenčiantis Orfėjas“ (1616), Stefano Landi „Orfėjo mirtis“ (1619) ir t.t. Ir beveik visose jose pagrindinius veikėjus lydi piemenėlių ir nimfų, mergelių personažai, kurie prisijungia prie operos herojų džiaugsmo ar liūdesio nuotaikų, jas sustiprindami.
 
Franscesca Caccini, augdama tokioje muzikalioje šeimoje tapo ne tik pripažinta dainininke, bet ir vertinama kompozitore, o tėvui mirus perėmė jo pareigas Medici rūmuose. Muziką kūrė ir jos sesuo Settimia, nors šiandien išlikę vos keli jos parašyti kūriniai. Šioje programoje, į kurią klausytojus įveda rūmų mergelės (damigelle) iš operos “Ruggiero išlaisvinimas iš Alčinos salos”, simbolizuojančios ištikimybės, tyrumo, išminties dorybes, skamba ne tik pačios Francescos, bet ir jos tėvo Giulio ir sesers Settimijos kūriniai, atskleidžiantys ankstyvosios monodijos ir operos stilių nuo rečitatyvinio dainavimo iki strofinių dainų ir arijų. Platesnį kontekstą Francescos operai sukuria nimfų, gracijų ir damų ansambliai iš XVII a. pradžios operų – C. Monteverdi, S. Landi, M. da Gagliano, D. Belli, Francesco Cavalli bei Luigi Rossi sceninių kūrinių.
 

 
Koncertas nemokamas, tačiau būtina išankstinė registracija.
 
Po renginio maloniai kviečiame aplankyti parodą. 
 

Susiję įrašai

Parodos

Tarptautinė paroda „Pidhircių rūmai. Istorija ir meno kolekcijos“

Tarptautinė paroda „Pidhircių rūmai. Istorija ir meno kolekcijos“

Vyko20250424 - 20250928

Tarptautinėje parodoje „Pidhircių rūmai. Istorija ir meno kolekcijos“ Lietuvos visuomenei ir sostinės Vilniaus svečiams pristatomas Ukrainos paveldo europinis deimantas. Tai neįkainojamas, geografiškai nutolęs, bet ypač reikšmingas bendras Ukrainos, Lenkijos, Lietuvos kultūros objektas – Pidhircių rezidencija ir įstabūs jos istorinių kolekcijų lobiai. Šiandien jie pasklidę ir saugomi net keliuose Ukrainos bei Lenkijos muziejuose. Bene didžiausia ir vertingiausia kolekcijų dalis atsidūrė Lvivo nacionalinėje Boryso Voznyckio dailės galerijoje ir Lvivo istorijos muziejuje. Abu šie muziejai – ilgamečiai Valdovų rūmų muziejaus partneriai, dalyvavę daugelyje parodinių projektų, tačiau tokio masto vienos rezidencijos kolekcijos pristatymas rengiamas pirmą kartą. Iki šiol Lietuvoje vykusiose teminėse parodose buvo eksponuojamos tik pavienės Pidhircių rinkinių vertybės. 

Plačiau

Publikuota: 2025-04-14 15:13 Atnaujinta: 2025-09-06 15:49
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika