Publikuota 20230616
Renginio data: 2023 m.Liepos0707 d. - 2023 m.Rugsėjo0924 d.00:00 Visi renginiai
Paroda veiks iki 2023 09 24
Raimondo Paknio fotografijų objektas – krikščionių šventovių, daugiausia katalikų bažnyčių ir koplyčių, liekanos, o tiksliau – polichromijos pėdsakai ant šių pastatų sienų. Polichromijos žymės yra universalus istorinio paveldo požymis, leidžiantis fotografui nepaisyti architektūros funkcinės tipologijos ir pristatyti ištiso regiono (šiuo atveju tai buvusi Abiejų Tautų Respublikos teritorija) bei plataus chronologinio laikotarpio (XVII–XIX a.) meninės kultūros pavyzdžius.
Analogine kamera itin tiksliai užfiksuoti pastatai yra išsimėtę didžiulėje teritorijoje, kuri kadaise priklausė vienai valstybei – Abiejų Tautų Respublikai. Šiandieną šios žemės yra padalytos tarp Ukrainos, Baltarusios, Lenkijos ir Lietuvos, bet jose esantis paveldas mena bendras kultūrines šaknis ir istorinius saitus. Pasitelkęs fragmentuotą ir išdidintą specifinį architektūros elementą (spalvinį medžio ir mūro pastatų eksterjerų ir interjerų dekorą), fotografas prikelia masyvų istorijos klodą. Didelio formato kadrų atspaudai (parodoje eksponuojamos 35 trijų formatų – 131 × 157 cm, 156 × 190 cm ir 205 × 242 cm – fotografijos) pagauna žvilgsnį ir suveda mus į akistatą su menkai pažinta, vaizduotę žadinančia praeitimi. Fotoatspauduose matomos architektūros polichromijos kontempliavimas panardina į fotografo sukurtų vaizdų pasaulį ir suteikia mums išnykusios epochos amato meistrystės, skonio ir estetikos pojūtį, kartu sukelia troškimą pažinti šį pasaulį giliau ir geriau.
[-]
Spalva, ornamentas arba tik jų pėdsakai – itin taupus, bet ir labai iškalbingas ženklas iš praeities, galintis paliesti kiekvieną. Spalva ir ornamentas visada byloja apie grožio poreikį, jo kūrybai palankias sąlygas, kitaip sakant, apie stabilumą, gerovę, atvirumą ir įvairovę. Tačiau nufotografuotų pastatų būklė atskleidžia visiškai kitą šių žemių istorijos pusę. Griuvėsiais šventoves pavertė ne tik laikas, bet ir okupacijos, karai, prievarta, skurdas, elementari būtinybė išgyventi, nesirūpinant atmintimi ir jos ženklais, neturint nei jėgų, nei laiko, nei žinių, nei išteklių ieškoti ryšio su praeitimi, puoselėti jos paveldą. Fotografas nesiekė to parodyti, bet jo kūriniai akivaizdžiai perteikia, kas nutinka, kai žmogus, bendruomenė, visuomenė praranda atmintį ir nustoja branginti jos ženklus. Tai baisi netektis, kuri nuskurdina, suvaržo, apriboja.
Šiuos kadrus Raimondas Paknys fotografavo daugiau nei dešimt metų. Tarp 2006 ir 2021 m. jis kasmet po kelis kartus vyko į ekspedicijas po Ukrainą, Baltarusią ir Lietuvą. Iki Rusijos plataus masto invazijos į Ukrainą jo nuotraukos galėjo paskatinti žiūroves ir žiūrovus ypač sudominusius paminklus arba jų liekanas apžiūrėti gyvai, tikrovėje. Šiandieną tai nebeįmanoma – jie sunkiai pasiekiami, kai kurie net ir sunaikinti.
Paroda buvo kurta kaip Valdovų rūmų muziejaus erdvėms pritaikyta instaliacija – didelio formato fotografijos derintos prie muziejaus interjero proporcijų, neutrali salių spalva pasirinkta kaip ypač palankus fonas spalvotoms fotografijoms, padedantis subtiliai išryškinti jose užfiksuotų pastatų polichromijos įvairovę. Į parodos instaliaciją įtraukta Onutės Narbutaitės muzika. Raimondo Paknio fotografijų parodai kompozitorė pasiūlė oratorijos „Centones meae urbi“ (liet. „Skiautinys mano miestui“, 1997) fragmentus. Muzikinis dėmuo padeda žiūrovams atitrūkti, atsiriboti nuo esamo laiko ir persikelti į parodos autorių kuriamą estetinę erdvę, dar labiau priartindamas fotografo užfiksuotą realybę, užaštrindamas jos suvokimą. Kartu tai dviejų meninės kūrybos formų sampyna, nes tiek R. Paknio fotografijos, tiek O. Narbutaitės oratorija perteikia praeities buvimo dabartyje poreikį ir būtinumą, primindamos, kad pasinerti į praėjusį laiką neįmanoma, galima tik pamatyti, paliesti, pajusti jo fragmentus – vaizdo pėdsaką, vos girdimu šlamesiu virstantį garsą.
Giedrė Jankevičiūtė
Parodos organizatoriai
Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai
Raimondo Paknio leidykla
Parodos koncepcijos ir ekspozicijos plano autoriai
Giedrė Jankevičiūtė, Raimondas Paknys
Parodos koordinatoriai
Živilė Mikailienė, Marijus Uzorka, Gabija Tūbelevičiūtė
Parodos tekstų autoriai
Giedrė Jankevičiūtė, Ignas Račickas, Gabija Tubelevičiūtė
Parodos leidybos koordinatorė
Živilė Mikailienė
Parodos redaktorė
Laima Kunickytė
Parodos mokslinės, kultūrinės ir edukacinės programos koordinatorės
Ramunė Šmigelskytė-Stukienė, Paulina Blažytė, Lirija Steponavičienė
Parodos informacijos koordinatoriai
Monika Petrulienė, Mindaugas Puidokas
Parodos techninio įrengimo koordinatoriai
Kęstutis Karla, Aurimas Ramelis, Saulius Marteckas
Parodos partnerė
Vilniaus galerija
Parodos rėmėja
LKT
Informaciniai rėmėjai
LRT, Lietuvos rytas, JCDecaux, Legendos