Didiko palaikai – po bažnyčios slenksčiu

 
Lankydami artimųjų palaidojimo vietas žvelgiame žemyn – ten, kur į paskutinę kelionę buvo išlydėti artimieji. Jei tenka užlipti ant kapo su degančia žvakele, kurią norime gražiai pastatyti, daugelis mintyse atsiprašome artimųjų, kad teko peržengti laidojimo vietą. Tačiau retas iš mūsų žino, kad vienas iškiliausių Lietuvos didikų giminės atstovų – Lietuvos didysis etmonas ir Vilniaus vaivada Mykolas Kazimieras Pacas (1624–1682) išreiškė norą būti palaidotas ne garbingiausioje bažnyčios vietoje, o kaip nuodėmingas mirtingasis – kriptoje ties Šv. Petro ir Povilo bažnyčios slenksčiu.
 
Retas žino, kad įžengiant į šį baroko architektūros šedevrą, tenka peržengti po bažnyčios slenksčiu palaidotus didiko palaikus. Pats didikas buvo išreiškęs savo valią jį būtent taip laidoti. Istorinę asmenybę mena akmeninė plokštė su užrašu „Hic jacet peccator“ (Čia guli nusidėjėlis). Baroko epochoje dažnai skambantis priminimas Memento mori (Atmink, kad mirsi) ir aiškus suvokimas, kad žemiškieji turtai ir užimamos pareigos mirties akivaizdoje netenka reikšmės, išraiškingai perteikiamos šio didiko funduotos bažnyčios puošyboje, stiuko lipdiniuose, vaizduojančiuose giltinę, pamynusią karūną ir turtus.
 
Lietuvos didysis etmonas ir Vilniaus vaivada Mykolas Kazimieras Pacas puoselėjo Viduramžių riterystės tradicijas, garsėjo savo narsa, triuškino priešus, pergalingai dalyvavo 1673 m. Chotino kautynėse, sustabdžiusiose Osmanų imperijos veržimasi į Europą. Didiko vadovaujama Lietuvos kariuomenė 1661 m. išvadavo Lietuvos sostinę nuo maskvėnų, atsiėmė Vilniaus pilis ir suniokotus Valdovų rūmus. Praėjus keleriems metams (1668 m.) Mykolas Kazimieras Pacas pradėjo statyti Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčią. Oponentų kritikuotos didelės išlaidos, skirtos bažnyčioms ir vienuolynams statyti, užuot daugiau investavus į šalies gynybą po maskvėnų tvano, Pacų giminei buvo dvi nedalijamos meilės Tėvynei pusės – žemiškoji ir dangiškoji. Abi jos Pacams buvo lygiai svarbios, o išlikę ypatingos istorinės ir meninės vertės kūriniai šiandien leidžia kalbėti apie savitą „Pacų baroko“ epochą Lietuvoje.
 
XVII a. antroje pusėje Lietuvoje įsigalėjusi Pacų giminė garsėjo kaip nuovokūs, aktyvūs bei dosnūs mecenatai, iš Italijos ir kitų kraštų pasikvietę talentingų menininkų (pvz., Džambatistą Fredianį (Giambattista Frediani), Mikelandželą Palonį (Michelangelo Palloni), Džovanį Pjetrą Pertį (Giovanni Pietro Perti), Džovanį Mariją Galį (Giovanni Maria Galli) ir kitus). Iškiliausių Pacų giminės atstovų pageidavimu menininkai sukūrė vertingiausius Lietuvos brandžiojo Baroko paminklus: Pažaislio kamaldulių vienuolyno ansamblį, Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčią, Varnių katedrą, dvejus prabangius (Kanclerio ir Etmono) rūmus Lietuvos sostinėje, Vilniaus katedrai dovanojo prabangių liturginių rūbų ir indų, herbinių gobelenų.
 
Vilniaus Šv. Petro ir Povilo bažnyčios viduje panaudota stiuko lipdyba išskiria ją regione. Menotyrininkai teigia, kad tai labiausiai į šiaurę nutolusi bažnyčia visoje Europoje, kur stiuko lipdyba taip gausiai naudota interjerui dekoruoti. Vieni čia suskaičiuoja du tūkstančius, kiti – tris tūkstančius skulptūrų. Puošyboje galima rasti ir personažų nukirsta galva, fantastinių figūrų ir jau minėtą egzistenciškai sukrečiančią giltinę, pamynusią valdžios ženklus, taip liudijančią, kad mirtis visus sulygina. 
 
Šiuo metu Valdovų rūmų muziejuje atidaryta paroda „Pacai. Istorijos sodo lelijos“, kurioje pasakojama apie Mykolą Kazimierą Pacą ir visą grafų Pacų giminę. Ekspozicijoje – Lietuvos didžiojo etmono ir Vilniaus vaivados portretai bei riterystę ir karinius žygius liudijantys su juo siejami buzdyganas, kariuomenės iždo skrynia, didžiulis būgnas (liutauras), to laikotarpio tipiški husaro pusšarviai, 1673 m. Chotino mūšio vaizdai.
 
 
Deimantės Šuliauskaitės ir Mindaugo Kaminsko nuotraukos

 

Susiję įrašai

Daugiau straipsnių

Simonas Čechavičius. Baroko meistras Pidhirciuose

20250612

Valdovų rūmų muziejus pristato vieną žymiausių Abiejų Tautų Respublikos Baroko epochos dailininkų – Simoną Čechavičių (Szymon Czechowicz, 1689–1775). Lenkijoje gimęs, Italijoje tapybos mokęsis S. Čechavičius išgarsėjo kaip religinės dailės kūrėjas, buvo kviečiamas tapyti Lenkijoje, Lietuvoje, dabartinės Ukrainos, Baltarusios miestuose, kurie anuomet priklausė Abiejų Tautų Respublikai. Išlikusias meistro drobes šiandien kiekviena valstybė saugo kaip savo dailės aukso fondą.

Plačiau

Parodoje – ir trapaus gobeleno restauravimo paslaptys

20250530

Valdovų rūmų muziejus birželio 1 ir 2 dienomis nedirbs, tačiau jau nuo birželio 3-iosios atveria duris vasaros sezonui – dirbs ilgiau ir parengęs staigmenų lauks lankytojų. Nuolatinėje ekspozicijoje visuomenei bus pristatyta naujausia muziejaus sėkmės istorija – restauruotas, kaip manoma, XVIII a. viduryje Obiusono karališkojoje manufaktūroje, Prancūzijoje, sukurtas gobelenas „Sabinių pagrobimas“. Šis nuostabaus grožio kūrinys buvo ilgai restauruotas ir jo restauravimo istorija tapo svarbia ekspozicijos dalimi. O Valdovų rūmų muziejaus lankytojams nuo šiol suteikiama galimybė iš arti pažinti gobeleno istoriją, jo restauravimo etapus ir restauratoriaus profesijos subtilybes.

Plačiau

Valdovų rūmų muziejaus programa „Europos ženklai Lietuvoje: Barokas“

20250526

Nuo balandžio 18 d. iki rugsėjo 27 d. visoje Lietuvoje vyks gausybė renginių: koncertai, paskaitos, ekskursijos, parodos, virtualios iniciatyvos ir gyvi susitikimai. Kaip ir praėjusiais metais, daugybe įdomių paskaitų, renginių skirtingose Lietuvos vietose lankytojus džiugins Nacionalinio muziejaus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų mokslininkai.

Plačiau

Publikuota: 2024-10-31 15:42 Atnaujinta: 2024-10-31 15:56
smart foreash ccms6
Šioje svetainėje yra naudojami slapukai (angl. „cookies“). Jie gali identifikuoti lankytojus, rinkti statistikos duomenis ir padėti pagerinti naršymo patirtį kiekvienam lankytojui atskirai.
Susipažinkite su mūsų Privatumo ir slapukų politika